Kuolleen Lemminkäisen konservointi ja kehystys

 

Kuva pöydän päällä olevasta, kehyksistään irrotetusta taulusta. Vääntynyt kiilapuu on selvästi vääntänyt taulun mutkalle ja se on osittain noussut pöydän pinnasta.

Vanha kiilapuu veti teosta mutkalle. Kuva: GKM

Kehyksistään irroitettu, pöydälle oleva Kuollut Lemminkäinen -maalaus.

Kuollut Lemminkäinen kehyksistään irrotettuna. Kuva: GKM

Kuolleen Lemminkäisen konservointi

Lemminkäinen konservoitiin keväällä 2018. Vauriokartoituksessa todettiin teoksen pinnan olevan löystynyt ja vääntynyt. Teoksessa oli kulumia ja väri-irtoamia sekä vanhoja korjauksia. Pinnassa havaittiin hieman pintalikaa ja taustassa pölyä. Kuolleen Lemminkäisen suurin ongelma oli kuitenkin sen kehyksen kiero luonne. Kiilapuu, jolle kangas oli pingotettu, oli oksaista ja eläessään puu veti teosta mutkalle. Vääntynyt rakenne vaikeutti teoksen ripustamista ja oli riski sen säilymiselle.

Konservoinnissa teos dokumentoitiin ja puhdistettiin pölystä, pinnalle tehtiin maalinkiinnitys, pintapuhdistus sekä pinnan kiillon tarkistus. Kiilapuu suoristettiin purkamalla se osiin, jyrsimällä osa vanhasta puuaineksesta pois ja korvaamalla aines uudella. Uutta kiilapuulle pingottamista varten kankaan reunoihin lisättiin tukikankaat pellavakankaasta. Reunojen ja vanhan korjauksen värinpuutokset restauroitiin. Lopuksi teos kiinnitettiin uuteen kehykseen.

Kankaan reunan vaurioita kiilapuista irroitetussa maalauskankaassa.

Kankaan reunan vaurioita. Kuva: Kaisa Hyttinen / Prima Art Oy

 

Teoksen kehystys purettiin konservointia varten. Kiilapuun yli taitettu kankaan osa oli teoksen ylälaidassa maalattu reunaan saakka ja on on selvästi leikattu irti suuremmasta maalatusta kankaasta. Kuollut Lemminkäinen oli alunperin osa samaa kangasta kuin Gallen-Kallelan tunnettu symbolistinen maalaus Ad Astra.

Kuolleen Lemminkäisen kangas on maalattu myös kehyksen alle jäävästä osasta. Tämä kertoo teoksen olevan alunperin osa isompaa kokonaisuutta.

Teoksen sivuja tarkasteltaessa on selvää, että se on alunperin ollut osa isompaa maalausta. Myös värimaailma yhdistää sen Ad Astraan. Kuva: GKM

Kuvassa kehyksistä irroitettu Kuollut Lemminkäinen maalaus. Yksityiskohta kulmasta, jossa repeytynyt kangas erottuu selkeästi.

Kuolleen Lemminkäisen vaurioitunut kangas kiinni vanhassa kiilapuussa. Kuvassa nähtävissä yksityiskohta kankaan vaurioista. Kuva: GKM

Yksityiskohta korjatusta kiilapuun osasta. Kuva: Seppo Laakkonen

Konservoinnin yhteydessä vääntynyt kiilapuu korjattiin. Yksityiskohta korjatusta kiilapuun osasta. Kuva: Seppo Laakkonen

Konservoinnin suoritti Konservointipalvelu Prima Art Oy:n konservaattori Irina Shestakova.

Kuolleen Lemminkäisen kehystys

Kuva: GKM

Kiilapuun suoristuksen vuoksi teokselle piti rakentaa konservoinnin yhteydessä uusi kehys. Kehyksiin otettiin mallia Serlachius-museoiden kokoelmaan kuuluvasta vuotta myöhemmästä Lemminkäisestä, jonka kehykset ovat Akseli Gallen-Kallelan itsensä tekemät.

Koska teoksen kankaan reunat olivat vuosikymmenien aikana kuluneet, reunoihin lisättiin pingottamista varten tukikankaat pellavakankaasta. Kehystystä varten vääntynyt kiilapuu purettiin osiin ja vääntynyt pitkä sivu korjattiin uudella puuaineksella. Maalaus pingotettiin kiilapuuhun alkuperäisillä nuppineuloilla.

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinen, 1897. Serlachius-museot. Kuva: Teemu Källi / Serlachius-museot

Uusi kehys  valmistettiin petsatusta ja lakatusta mäntyprofiilista. Teoksen tausta suojattiin happovapaalla aaltopahvilla ja kehystettiin pölytiiviiksi. Teoksen suojaksi kehykseen lisättiin Optium heijastamaton uv-pleksi.

 

Kehyksen teki Seppo Laakkonen.

 

 

Kiilapuu korjattuna ja koottuna. Kuva: Seppo Laakkonen

Ennen konservointia. Kuva: Kaisa Hyttinen / Prima Art Oy

Konservoinnin jälkeen. Kuva: Kaisa Hyttinen / Prima Art Oy

 

Akseli Gallen-Kallelan teos Madonna, jonka mallina toimivat hänen vaimonsa Mary sekä vastasyntynyt tytär Impi Marjatta.

Museon kokoelmat

Museon kokoelmat kertovat tarinaansa Akseli Gallen-Kallelan taiteesta, elämästä ja mielenkiinnon kohteista.

Perustietoa kokoelmista

Kokoelmat Finnassa

Kysy museolta

Kokoelmat

Tietopalvelut ja kuvapyynnöt

Tältä sivulta saat tietoa Gallen-Kallelaa koskevien tutkimusaineistojen sijainneista sekä museon kuva- ja tutkijapalveluista.

Lue lisää

Kuva- ja tutkijapalvelut

Gallen-Kallelan Museo

Taiteilija Akseli Gallen-Kallelan (1865–1931) suunnittelema ja rakentama Tarvaspään ateljeelinna esittelee vaihtuvissa näyttelyissä Gallen-Kallelan ja hänen aikalaistensa taidetta ja elämää sekä nykytaidetta. Museo tarjoaa monipuolista toimintaa ja tapahtumia sekä toimii Akseli Gallen-Kallelaan liittyvän tiedon keskuksena.

Tervetuloa tutustumaan tuttuun ja tuntemattomaan taiteilijaan, Akseli Gallen-Kallelaan!

Kahvia ja kulttuuria

Cafe Zoceria Tarvaspää

Ajankohtaista

Emme löytäneet hakuasi vastaavia artikkeleita. Muokkaa hakua ja yritä uudelleen.